Ja, dat hebben we op ons netvlies. Het is wel een puzzel. Een aparte Kiss&Ride-zone zou bijvoorbeeld parkeerplaatsen kosten. Wel kunnen we denken aan iets meer ruimte zoeken in de weg zelf, bijvoorbeeld door de breedte iets aan te passen. Dit onderzoeken we.
Ook willen we het op de fiets naar school komen extra stimuleren. De school vraagt hier continu aandacht voor in haar uitnodigingen voor bijvoorbeeld inloopbijeenkomsten of ouderavonden.
Het is geen nieuws dat het aantal inwoners in Nederland blijft groeien. Iedereen zal hier iets van (gaan) merken. Ook in Uithoorn groeit het aantal inwoners en daardoor de roep om woningen. Als gemeente willen we daarom woningen bouwen waar kansen zich voordoen. Natuurlijk willen we ook de wijken leefbaar houden. Daarom kijken we vooraf ook goed naar verkeer.
Het verkeer in de wijk zal inderdaad toenemen, door meer woningen. Het verkeer voor de school zal gelijk blijven. Uit deskundige berekeningen en verkeersdrukmetingen komt naar voren dat de verkeersdruk ondanks de groei straks nog steeds binnen de normen valt.
Dat betekent uiteraard niet dat we uw zorgen om een te hoge verkeersdruk in de wijk naast ons neerleggen. Het onderwerp staat bij ons op de agenda en wij blijven verkennen of er verbetermaatregelen genomen kunnen worden in de straten.
Voor het bouwverkeer kijken we inderdaad naar een route die niet door de wijk gaat. Omdat dit een tijdelijke situatie zou zijn, is een bouwuitrit op de Zijdelweg een mogelijkheid. Dit zal wel tijdelijk overlast geven op de Zijdelweg met wachtend verkeer.
Nee, daar is al eerder naar gekeken, ook door een verkeerstechnisch bureau. Het lijkt misschien op het oog voor u wel een eenvoudige en haalbare oplossing. We geven daarom wat meer technische uitleg:
De Zijdelweg is een drukke weg met veel verkeer dat naar de randwegen N201 en N231 stroomt. Een extra aansluiting op dit type wegen kan alleen met een rotonde of verkeerslicht. Zo’n kruispunt leidt tot extra files op de Zijdelweg door wachtende auto’s, wat voor verkeersonveilige situaties zal zorgen.
Een rotonde vraagt om nog meer ruimte op de Zijdelweg. Die is hier eenvoudigweg niet. Een verkeerslicht vraagt ook om veel ruimte, maar minder dan een rotonde. Een verkeerslicht verslechtert de doorstroming echter nog meer dan een rotonde.
Ook veiligheid voor fietsers is een belangrijk punt. Langs de Zijdelweg loopt een hoofdfietsroute. Afslaande auto’s maken het minder veilig voor fietsers.
Conclusie: een inrit of uitrit voor de wijk of voor de parkeergarage op de Zijdelweg is volgens de onderzoeken niet haalbaar.
Er zijn meerdere zorgen vanuit de wijk over verkeer en parkeren rond het busstation en de tramhalte. Dit is een zorg die de nieuwbouw van het Vakcollege niet kan oplossen. Dit is meegenomen in het nieuwe parkeerbeleid van de gemeente: de Parkeervisie
Het nieuwe parkeerbeleid
Over het nieuwe parkeerbeleid (parkeervisie) kon iedereen in Uithoorn meedenken. Bijvoorbeeld wat u vindt van het instellen van een blauwe parkeerschijfzone. Uw stem telt namelijk ook daarbij. Na de inspraak van inwoners ging het parkeerbeleid naar de gemeenteraad voor een besluit. Het nieuwe beleid was daarna in november 2023 klaar. Meer over de nieuwe regels leest u in de parkeervisie.