Vandaag hebben we de hele dag met de preventiekar bij de Waterlinie gestaan om daar met de inwoners van Uithoorn in gesprek te gaan. De grote preventiekar samen met de doeken van de gemeente trokken veel aandacht en maakten mensen nieuwsgierig. Ook hebben zowel burgemeester Pieter Heiliegers als wethouder Ria Zijlstra ons vergezeld! We hebben tal van verhalen gehoord onder het genot van koffie en koekjes, waarvan hieronder een aantal zullen volgen. Veel inwoners waren tevreden over de gemeente Uithoorn en over de Wmo. Wel vertelden inwoners dat een ontmoetingsplek voor thuiszittende moeders fijn zou zijn of dat bijvoorbeeld meer activiteiten voor eenzame ouderen moeten plaatsvinden.
Toch kwamen ook andere verhalen naar voren over communicatie, indicatie en doorverwijzing. Wanneer bewoners ondersteuning nodig hebben en vervolgens 6 tot 8 weken moeten wachten tot zij iets horen, is dat te lang. De wachttijden zijn (onnodig) lang; in andere gemeenten zijn deze korter. Ook moet er gewerkt worden met vaste klantmanagers die een dossier beheren en niet tien verschillende mensen spreken voordat je de goede persoon te pakken hebt. Het is allemaal erg ambtelijk werd aangegeven. Daarbij laten een aantal inwoners op leeftijd weten dat er qua communicatie meer in de kranten gepubliceerd moet worden.
Een andere mevrouw gaf aan dat de jeugdzorg landelijk geregeld moet worden, aangezien het nu per gemeente erg verschilt hoe goed dat geregeld is. Zij is daarom terugverhuisd naar Uithoorn. Goede jeugdzorg zou niet afhankelijk moeten zijn van waar je woont.
Wat betreft ouderenzorg werd een voorbeeld aangehaald dat partners waarvan één dementie heeft uit elkaar gehaald worden en ze allebei ongelukkig en alleen zijn. Als oplossing werden focuswoningen/aanleunwoningen aangedragen, zodat zij niet gescheiden hoeven te worden. Ook het grote probleem in de thuiszorg kwam weer naar voren. Huishoudelijke hulp is een laagdrempelige optie tot ondersteuning om mee te beginnen, maar aangezien er zo een kleine bezetting is kan dit niet meer. Als oplossing werd aangedragen het uitdagen van goede huishoudelijke hulp door verdere educatie aan te bieden en door de salarissen te verhogen.
Benieuwd naar wat er nog meer gezegd is? Neem dan een kijkje in het volledige verslag dat terug te vinden is in het archief.