In haar besluit heeft de gemeenteraad rekening gehouden met de wensen van de bewoners van het Zijdelveld. Het plan voor het centrum is dan ook licht gewijzigd: de bedachte aftakking voor fietsers bij de Admiraal van Ghentlaan komt te vervallen. In plaats daarvan worden de fietsers ter hoogte van de Watsonlaan naar het Zijdelveld geleid. Via het Zijdelveld kunnen de fietsers dan veilig naar het centrum fietsen.
Het vervolg
Nu alle seinen op groen staan, gaan we hard aan de slag om het voorlopig ontwerp naar een definitief ontwerp te brengen. In dit definitief ontwerp worden alle onderdelen van het plan in detail uitgewerkt. Zo wordt er bijvoorbeeld goed gekeken naar de precieze plaats voor de oversteekplaatsen, de maat voor de rotondes en de definitieve materialen. Ook gaan we aan de slag met de verkeersbesluiten die nodig zijn om het verkeersplan te realiseren. Met het definitief ontwerp en het daaruit volgende bestek wordt een aannemer gezocht. De bedoeling is dat de werkzaamheden voor het nieuwe verkeersplan eind 2020 van start gaan. Als alles volgens planning verloopt is de nieuwe verkeersstructuur in 2021 gereed. Naast het definitief ontwerp gaan we de komende tijd aan de slag met de plannen voor het Schansgebied en de Irenelocatie. Uiteraard in overleg met bewoners, ondernemers en andere belangstellenden.
Het plan in vogelvlucht
In het nieuwe verkeersplan blijft het dorpscentrum open voor tweerichtingsverkeer, ook vanuit Amstelhoek. Bovendien krijgt het centrum een vriendelijker, groener en dorpser gezicht dat beter past bij Uithoorn en doorgaand verkeer ontmoedigt. De Koningin Máximalaan, de Laan van Meerwijk en een deel van de Thamerlaan krijgen een brede, verhoogde middenberm met een mooie rij bomen en kleurige bloemen. Deze groene uitstraling geeft de automobilist het idee dat hij gast is in een verblijfsgebied. Om dit beeld te versterken, komen er brede trottoirs en wordt het hele centrum een 30 km zone. Om de snelheid te verlagen en de verkeersveiligheid van met name voetgangers en fietsers te verhogen, komen er onder andere plateaus waar de voetgangers kunnen oversteken, brede fietsstroken langs beide zijden van de weg en rotondes.
Rotondes
Zo verandert de kruising tussen de Koningin Máximalaan, Thamerlaan en Laan van Meerwijk in een rotonde. Ook bij de kruising tussen de Koningin Máximalaan en de Admiraal van Ghentlaan komt een rotonde. Deze rotonde verbetert de ontsluiting van het Thamerdal, zorgt ervoor dat de gereden snelheid op de Koningin Maximalaan structureel wordt verlaagd en vermindert het doorgaande karakter van de voormalig N201. Fietsers worden ter hoogte van de Watsonlaan naar het Zijdelveld geleid. Via deze route kunnen fietsers vanuit het zuidelijk deel van de Koningin Máximalaan goed en verkeersveilig naar het centrum fietsen. Het Zijdelveld blijft ook in de nieuwe situatie een rustige, autoluwe weg. Om de doorstroming van het verkeer te verbeteren verandert de tijdelijke rotonde op het kruispunt van de Thamerlaan in een voorrangskruising. Vrachtverkeer krijgt een verbod, behalve voor laden en lossen.