Uithoorn denkt meeHet participatieplatform van de gemeente Uithoorn. Alle informatie over de beleidsthema’s, plannen en projecten in Uithoorn en De Kwakel. En alle ruimte om jouw mening, je vragen en wensen te laten horen.

Veelgestelde vragen Wilhelminakade

Op deze pagina leest u de vragen en antwoorden over de Wilhelminakade. Staat uw vraag er niet tussen? Stuur ons dan eenvoudig uw vraag via het formulier Vraag over herinrichting Wilhelminakade.

Volgens de berekeningen zijn er nu voldoende parkeerplaatsen voor de tramgebruikers. Als toch besloten wordt meer parkeerplaatsen aan te leggen zullen we deze suggestie meenemen.

In theorie kan dat. Het is onderdeel van de discussie of dat gewenst is, want meer parkeerplaatsen betekent weer minder groen.

In de voorgestelde varianten is dit niet van toepassing op het fietsverkeer inderdaad.

Dat is in deze fase nog niet bekend. Wel kunnen we stellen dat in het scenario met de ophoging van de dijk aan de waterkant in plaats van de dijk onder de weg verplaatsen, de overlast korter zal zijn. Dat er nog werkzaamheden aan de Wilhelminakade nodig zijn, staat vast en dus ook de hinder hiervan.

Dit moeten we nog verder uitwerken, maar is technisch niet onmogelijk.

Juist omdat er bij de hoogbouw meer bewoners zijn dan bij de laagbouw, kijken we niet naar de meeste stemmen. Het gaat ook niet om het kiezen van 1 variant. Via de bijeenkomst en de antwoorden van de vragenlijst kunnen we zien hoe tegen het basisidee van de dijk onder de weg aangekeken wordt, en in hoeverre dit oplossingen biedt voor de ervaren problemen. We kijken daarom voornamelijk naar inhoudelijke argumenten.

Dit is helaas weggevallen uit de antwoordopties in de vragenlijst en viel daardoor onder ‘ander adres in Uithoorn’. Bij verdere uitwerking van het project maken we dit onderscheid uiteraard wel.

Voor alleen het ophogen van de kade zal Waternet een bijdrage doen. Hoe hoog deze bijdrage is, is in deze fase van het project nog niet bepaald.

De gemeente stopt niet met investeren en daar is ook budget voor. Van dit budget kan niet alles tegelijk. Daarom moeten er keuzes worden gemaakt over waar het geld voor gebruikt gaat worden. Deze keuze maakt de gemeenteraad.

Niet binnen de gemeente Uithoorn. Het betreft een uniek project met een dijkophoging bij bestaande woningen.

Dat is in deze fase nog te vroeg om iets over te kunnen zeggen. 

De nieuwe omliggende wegen van de Vinckebuurt zijn gezamenlijk door de projectontwikkelaars van de Vinckebuurt en de gemeente betaald.

Het klopt dat we eerst een plan maken – waarbij we de wijk ook betrekken – en daarmee de gemeenteraad om financiering vragen. Dat is niet vreemd, dat gebeurt vaker. Vooronderzoek bij dit soort plannen is noodzakelijk om alle aspecten duidelijk te krijgen. En de raad een goed overwogen keuze te kunnen laten maken. Er is door de raad dan ook budget vrijgemaakt voor het maken van een plan voor herinrichting. Dat zijn ambtelijke kosten en kosten voor onderzoek.

Dit is een argument dat zeker meespeelt en meegewogen wordt. De gemeenteraad neemt uiteindelijk het besluit en maakt de keuzes over de uitgaven. Tegelijkertijd moeten we ook aan de toekomst denken. De weg past nu niet goed bij de nieuwe aantallen omwonenden en het veranderde gebruik van de weg. Ook moet de weg straks goed aansluiten als de Amstelzone ontwikkeld wordt. Nu nog één keer het gebied goed herinrichten zorgt ervoor dat er de komende twintig jaar geen grote herinrichting meer nodig is.

In Uithoorn is de afspraak gemaakt om het gebied tussen de Thamerkerk en Schanskerk zo groen mogelijk in te richten. Dit staat in het beleid (Gebiedsvisie Groene Recreatieve Verbindingszone Uithoorn (2022) en Omgevingsvisie). Dat is daarom een van de uitgangspunten van het plan. Net als het gebied aantrekkelijk in te richten voor voetgangers en fietsers. Hierin verschilt het gebied van het Marktplein. Over éénrichtingsverkeer denken we wel na.

Momenteel onderzoeken we de haalbaarheid van het idee met de dijk onder de weg. Varianten van plan A (alleen dijkophoging aan de waterkant) vallen hier niet onder. Als het bestuur het besluit neemt niet verder te gaan met het basisplan, kan gekeken worden naar meer groen op de opgehoogde dijk van plan A. Dit groen zal, vanwege de veiligheid van de dijk, nooit groen van formaat worden. Er is in deze variant van een kleine dijkophoging aan het water ook weinig ruimte om grotere zaken (zoals de weg, de parkeerplaatsen en de groene strook) aan te passen.

Dat is zeker een goed idee. Dit willen we onderzoeken in de verdere uitwerking van het plan.  

Voor de verkeersdrukte gebruiken we nu eerst modellen. Dat is zijn rekenmodellen waarbij de hoeveelheid verkeer wordt ingeschat met tellingen, mobiele data en voorspellingsberekeningen. Als we varianten van het plan gaan uitwerken waarbij dit belangrijk is, zullen er aanvullend metingen gedaan worden.  

Cookie-instellingen