Uithoorn denkt mee

Het participatieplatform van de gemeente Uithoorn. Alle informatie over de beleidsthema’s, plannen en projecten in Uithoorn en De Kwakel. En alle ruimte om jouw mening, je vragen en wensen te laten horen.

Veelgestelde vragen Wilhelminakade

Op deze pagina leest u de vragen en antwoorden over de Wilhelminakade. Staat uw vraag er niet tussen? Stuur ons dan eenvoudig uw vraag via het formulier Vraag over herinrichting Wilhelminakade.

De dijk moet volgens Waternet, die over de veiligheid van de dijk gaat, 50 cm boven NAP komen. Ter vergelijking: het huidige trottoir langs de gevels ligt op 30 cm onder NAP. 

Waternet is hier richting de gemeente op teruggekomen. Zij hebben nu uitgesproken dat de dijk voor 2028 dient te zijn opgehoogd, tot 50 cm boven NAP.
Ter vergelijking: het huidige trottoir langs de gevels ligt op 30 cm onder NAP. Een verschil dus van 80 cm.

Het klopt dat in de getoonde varianten de weg ca. 85 cm hoger zal komen te liggen dan nu het geval is. Dit hebben we op de participatieavond geprobeerd concreet te maken, door het tonen van 3D-visualisaties over het toekomstige uitzicht vanuit de laagbouw. De extra hoogte wordt namelijk verdeeld over meerdere meters.

Ja. Het is in dit stadium van het project nog onduidelijk of we om uw feedback vragen over één of over meerdere uitgewerkte ontwerpen. Op dit ogenblik lopen er een aantal technische onderzoeken naar het idee van de dijkweg. Afhankelijk van wat er uit de verschillende onderzoeken naar voren komt, blijven er één óf meerdere ontwerprichtingen mogelijk.

Momenteel worden er onderzoeken uitgevoerd over de haalbaarheid van de dijkwegcombinatie. Met de daaruit opgedane kennis wordt, zoals we dat nu voor ons zien, één ontwerp met dijkwegcombinatie uitgewerkt. Voor dat ontwerp moet dan nog wel budget worden aangevraagd. Uiteindelijk zal de raad daar dus een investeringsbesluit over nemen. 

 

Met de huidige situatie is niets ‘mis’, maar over de kwaliteit zijn de meningen verdeeld. Wat wel buiten kijf staat is dat de dijk moet worden opgehoogd, en dat als gevolg daarvan de grote bomen gekapt zullen moeten worden. Die noodzakelijke herinrichting zien we als een kans om andere onderdelen nog verder te verbeteren of duurzamer in te richten, zodat er een toekomstbestendige Wilhelminakade gerealiseerd wordt. Dat is in een notendop ook onze opdracht.

De best mogelijke inrichting betekent een Wilhelminakade die toekomstbestendig en duurzaam is ingericht, zodat men er voor lange tijd veilig en gezond kan wonen en verplaatsen. We realiseren dat de definitie hiervan per individu verschilt, dus waarschijnlijk zijn niet alle wensen in één ontwerp zijn te vatten. Toekomstige gebruikers zijn de mensen die gebruik maken van de kade over 5, 10 tot wel 20 jaar. We verwachten dat het aantal mensen zal toenemen.  

Volgens de berekeningen zijn er nu voldoende parkeerplaatsen voor de tramgebruikers. Als toch besloten wordt meer parkeerplaatsen aan te leggen zullen we deze suggestie meenemen.

In theorie kan dat. Het is onderdeel van de discussie of dat gewenst is, want meer parkeerplaatsen betekent weer minder groen.

Er wordt nu eerst meer onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van de dijkverplaatsing. Verkeersveiligheid is daar één aspect van, maar wordt zeker meegenomen. Als een aspect onveilig blijkt, zal dat niet opgenomen worden in het ontwerp.

In de voorgestelde varianten is dit niet van toepassing op het fietsverkeer inderdaad.

Dit is uiteraard onwenselijk. Dit is deel van de technische onderzoeken die lopen.

Dat is in deze fase nog niet bekend. Wel kunnen we stellen dat in het scenario met de ophoging van de dijk aan de waterkant in plaats van de dijk onder de weg verplaatsen, de overlast korter zal zijn. Dat er nog werkzaamheden aan de Wilhelminakade nodig zijn, staat vast en dus ook de hinder hiervan.

Dit moeten we nog verder uitwerken, maar is technisch niet onmogelijk.

Juist omdat er bij de hoogbouw meer bewoners zijn dan bij de laagbouw, kijken we niet naar de meeste stemmen. Het gaat ook niet om het kiezen van 1 variant. Via de bijeenkomst en de antwoorden van de vragenlijst kunnen we zien hoe tegen het basisidee van de dijk onder de weg aangekeken wordt, en in hoeverre dit oplossingen biedt voor de ervaren problemen. We kijken daarom voornamelijk naar inhoudelijke argumenten.

Dit is helaas weggevallen uit de antwoordopties in de vragenlijst en viel daardoor onder ‘ander adres in Uithoorn’. Bij verdere uitwerking van het project maken we dit onderscheid uiteraard wel.

Uit het vastgestelde beleid van de gemeente en de resultaten van gesprekken met diverse belanghebbenden (waaronder de omgeving) hebben we het behoud van een groene parkstructuur en een verkeersveilige structuur als belangrijkste thema’s meegekregen.  We zien het verplaatsen van de dijk, en het combineren van de weg met de dijk, op dit moment als meerwaarde voor het gebied op de lange termijn, omdat dit een antwoord is op deze thema’s. Het schept o.a. ruimte voor extra groen, het behoud van bomen, en eventueel toevoeging van aparte fiets- en wandelpaden of parkeerplaatsen. Het is uiteindelijk aan de gemeenteraad om een afweging te maken of deze meerwaarde opweegt tegen de investering en andere nadelen.

Voor alleen het ophogen van de kade zal Waternet een bijdrage doen. Hoe hoog deze bijdrage is, is in deze fase van het project nog niet bepaald.

De gemeente stopt niet met investeren en daar is ook budget voor. Van dit budget kan niet alles tegelijk. Daarom moeten er keuzes worden gemaakt over waar het geld voor gebruikt gaat worden. Deze keuze maakt de gemeenteraad.

Niet binnen de gemeente Uithoorn. Het betreft een uniek project met een dijkophoging bij bestaande woningen.

Dat is in deze fase nog te vroeg om iets over te kunnen zeggen. 

De nieuwe omliggende wegen van de Vinckebuurt zijn gezamenlijk door de projectontwikkelaars van de Vinckebuurt en de gemeente betaald.

Het klopt dat we eerst een plan maken – waarbij we de wijk ook betrekken – en daarmee de gemeenteraad om financiering vragen. Dat is niet vreemd, dat gebeurt vaker. Vooronderzoek bij dit soort plannen is noodzakelijk om alle aspecten duidelijk te krijgen. En de raad een goed overwogen keuze te kunnen laten maken. Er is door de raad dan ook budget vrijgemaakt voor het maken van een plan voor herinrichting. Dat zijn ambtelijke kosten en kosten voor onderzoek.

Dit is een argument dat zeker meespeelt en meegewogen wordt. De gemeenteraad neemt uiteindelijk het besluit en maakt de keuzes over de uitgaven. Tegelijkertijd moeten we ook aan de toekomst denken. De weg past nu niet goed bij de nieuwe aantallen omwonenden en het veranderde gebruik van de weg. Ook moet de weg straks goed aansluiten als de Amstelzone ontwikkeld wordt. Nu nog één keer het gebied goed herinrichten zorgt ervoor dat er de komende twintig jaar geen grote herinrichting meer nodig is.

In Uithoorn is de afspraak gemaakt om het gebied tussen de Thamerkerk en Schanskerk zo groen mogelijk in te richten. Dit staat in het beleid (Gebiedsvisie Groene Recreatieve Verbindingszone Uithoorn (2022) en Omgevingsvisie). Dat is daarom een van de uitgangspunten van het plan. Net als het gebied aantrekkelijk in te richten voor voetgangers en fietsers. Hierin verschilt het gebied van het Marktplein. Over éénrichtingsverkeer denken we wel na.

Momenteel onderzoeken we de haalbaarheid van het idee met de dijk onder de weg. Varianten van plan A (alleen dijkophoging aan de waterkant) vallen hier niet onder. Als het bestuur het besluit neemt niet verder te gaan met het basisplan, kan gekeken worden naar meer groen op de opgehoogde dijk van plan A. Dit groen zal, vanwege de veiligheid van de dijk, nooit groen van formaat worden. Er is in deze variant van een kleine dijkophoging aan het water ook weinig ruimte om grotere zaken (zoals de weg, de parkeerplaatsen en de groene strook) aan te passen.

Er wordt nu eerst meer onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van de dijkverplaatsing. Verkeersveiligheid is daar één aspect van, maar wordt zeker meegenomen. Als een aspect onveilig blijkt, zal dat niet opgenomen worden in het ontwerp.

Dat is zeker een goed idee. Dit willen we onderzoeken in de verdere uitwerking van het plan.  

Voor de verkeersdrukte gebruiken we nu eerst modellen. Dat is zijn rekenmodellen waarbij de hoeveelheid verkeer wordt ingeschat met tellingen, mobiele data en voorspellingsberekeningen. Als we varianten van het plan gaan uitwerken waarbij dit belangrijk is, zullen er aanvullend metingen gedaan worden.  

Cookie-instellingen