Tijdens de bijeenkomst over het nieuwe plan hebben bewoners aangegeven dat zij op dit moment veel overlast ervaren van het (zware) vrachtverkeer dat door het gebied rijdt. Om een goed beeld te krijgen van de aantallen en het soort voortuigen waar het om gaat, hebben we verkeerskundig onderzoek laten uitvoeren. Voor dit onderzoek heeft er een week lang een camera gehangen aan het begin van de Schoolstraat, ter hoogte van de inrit van de parkeergarage van het winkelcentrum Amstelplein.
Hoeveel vrachtverkeer rijdt er door het Schansgebied? En welke route legt het verkeer af? Daar wilden we een goed beeld van krijgen. Daarom heeft een camera gedurende een week (van maandag 13 tot en met zondag 19 juni 2022) opnames gemaakt van al het voorbijkomende verkeer. De camera stond op een zorgvuldig gekozen positie zodat het vrachtverkeer en de verkeersbewegingen zo goed mogelijk te zien zijn (zie figuur 1). Met behulp van de opnames konden we goed zien in welke richtingen het vrachtverkeer rijdt. De verschillende richtingen die zichtbaar zijn op de camera zijn in beeld gebracht in figuur 2. Ook laat de camera zien hoeveel (vracht)verkeer via het Amstelplein naar de Schans komt en hoeveel via de Schans langs de Amstel.
Figuur 1: Opstelling camera
Met de camera kan op beide kruispunten waargenomen worden hoe de vrachtauto’s rijden (welke bocht ze nemen). De camera is zo geplaatst dat ook zichtbaar is of vrachtauto’s het parkeerterrein gebruiken om te draaien.
Figuur 2: Te onderscheiden richtingen vrachtverkeer
Uit het onderzoek blijk dat de levering van goederen aan winkels vooral via bestelbussen en kleine vrachtwagens gebeurt. Maar een of twee keer per dag rijdt ook een zware vrachtwagen de Schoolstraat in en uit. Soms gaat het daarbij om grote trekker-opleggercombinaties (zie figuur 4).
Figuur 4: Trekker-opleggercombinatie vanaf Amstelplein naar Schoolstraat
Verkeerkundigen beoordelen de hoeveelheid vrachtverkeer in het gebied niet als een groot probleem. Want we kijken daarbij naar de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer per etmaal (mvt/etm). In een woonstraat is een verkeersintensiteit tot zo’n 2.500 mvt/etm - met 2% vrachtverkeer dus 50 vrachtauto’s per etmaal - gebruikelijk. Daar blijven we keurig onder.
Maar het type vrachtverkeer is wel anders dan op andere plekken: op de Schans rijden ook grote trekker-opleggercombinaties. Ondanks dat het maar om enkele voertuigen per dag gaat, hebben deze voertuigen wel grote impact. Ze zijn bepalend voor de ruimte die in bochten nodig is. In deze bochten is bovendien een stoep wenselijk. Want dan kunnen voetgangers op een veilige plek lopen of staan als een grote vrachtauto door de bocht komt. Door hun gewicht veroorzaken de voertuigen mogelijk ook trillinghinder en het achteruitrijden is ingewikkelder en gevaarlijker.
Voertuigen van zo’n omvang zijn intimiderend en horen in een historisch gebied als dit eigenlijk niet thuis, ongeacht of het gebied wordt herontwikkeld of niet. We hebben ook onderzoek gedaan naar de ruimte die een vrachtwagen nodig heeft om bochten veilig te kunnen nemen. En naar de ruimte die nodig is ter hoogte van de Schanskerk om te kunnen keren. Dat onderzoek laat zien dat het verstandig is om vrachtwagens langer dan 9 meter niet meer in het gebied toe te staan. We zijn dan ook van plan om voor het hele Schansgebied een lengtebeperking voor vrachtwagens op te leggen van 9 meter. We voeren hierover op dit moment gesprekken met ondernemers. Dan kunnen ondernemers die door grote voertuigen bevoorraad worden kijken naar alternatieven.
Alle projecten Lopende projecten Afgeronde projecten Op de kaart Agenda Spelregels Meedoen?
gemeente@uithoorn.nl (0297) 513 111
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.